Värmande Copy, skön design, kärleksfullt innehåll?
Välkommen till vännerna på Ristretto Stockholm
Här får du hjälp med strategier, idékoncept, content writing, copywriting, AI-texter och design för bland annat hemsidor, sociala medier, appar, native-annonser, kampanjer, säljpresentationer, filmer, lanseringar, digitala utskick, årsberättelser och nyhetsbrev.
singelcopy eller handplockat specialistteam?
Vi formar projektgruppen efter dina behov och affärsmål. Behöver du en copywriter, så får du en copywriter. Behöver du en hel projektgrupp, så får du självklart det. I vårt nätverk finns allt från formgivare, digitala strateger och webbdesigners, till bloggare, content writers, SEO-specialister och fotografer. Läs mer om nätverket här.
Vi älskar dina utmaningar
Ristretto Stockholm drivs av Benny Karlsson, senior copywriter och projektledare med bred erfarenhet av reklam, försäljning och marknadsföring i olika roller. Bland annat som reklamchef på försäkringsbolag och copywriter på flera reklambyråer i Stockholm.
Tack vare erfarenheter som både byråbeställare och konsult finns en stor förståelse för kundernas utmaningar och möjligheter. Vi kan snabbt sätta oss in i din affär och agerar rådgivare under hela kundresan.
Copywriter och content writer för läkemedel, bröd eller IT?
Behöver du hjälp av en copywriter för texter inom finans, IT, fastigheter, medicin, försäkring eller kanske livsmedel? Här på Ristretto Stockholm finns duktiga skribenter med koll på många branscher.
Skribenter som kan din bransch
En copywriter eller content writer med specifika kunskaper om din bransch gör inte bara jobbet smidigare. Du får också en partner som förstår dina utmaningar. Skribenten undviker de vanliga fallgroparna och vet hur man pratar med dina kunder. Oftast går det också snabbare att starta upp textproduktionen och antalet korrekturvändor blir färre.
Rätt språk bygger förtroende
I vissa branscher är det närmast ett måste att din copywriter har specialistkunskaper. Exempelvis kräver en text till läkare ämneskunskaper om medicin och branschens etiska regelverk. Det handlar om att skapa trovärdighet och att säga rätt saker till rätt person. Rätt smart, om du frågar oss.
”Medicin, medtech, lån, bredband, mat, hälsa, bostäder, cybersäkerhet, fondsparande, hudvård, återvinning, bagerier, böcker, fastigheter, tidningar, försäkringar, bilar, mattuthyrning, fysioterapi, pensioner, städning, utbildning, bygg, IT, kundcentrering? Vi har copywriters och content writers med specialistkunskaper inom många branscher.”
Behöver du en copywriter eller content writer som kan din bransch?
”Att dra in på copywritern för att spara pengar
är som att stanna klockan för att spara tid”
är som att stanna klockan för att spara tid”
Vill du öka försäljningen, ge varumärket en extra knuff eller skapa nyfikenhet för en kommande storsäljare?
Då kan vi på Ristretto Stockholm hjälpa dig. Våra copywriters mejslar fram dina budskap, lyssnar in rätt tonart
och väljer orden som träffar rätt.
Vad gör egentligen en copywriter?
– Först och främst skriver en copywriter reklamtexter. På längden och bredden. Ofta med ett starkt fokus på konvertering. Men en copywriters vardag handlar inte bara om själva skrivandet.
Den handlar lika mycket om att gräva fram fakta, göra intervjuer, skapa idékoncept, skriva budskapsplattformar och göra tonalitetsmanualer som speglar varumärkets själ. Ibland jobbar copywritern ensam, ibland tillsammans med exempelvis en AD eller digital strateg.
Vilka copytjänster kan ni hjälpa mig med?
– Vi hjälper dig med all sorts copy. Lång och kort, digital och analog. Allt från annonser för sociala medier, artiklar för nyhetsbrev, SEO-texter, Google ads, kampanjcopy, filmmanus, epost-utskick, prasslande direktreklam – och den sorts texter som du just nu läser.
"Vi hjälper dig med all sorts copy. Lång och kort, digital och analog."
Jag har skrivit en text själv, men den flyger inte…
– Skicka texten till oss, så ger vi den vingar. Här på Ristretto Stockholm hjälper vi ofta kunder med copyputsning.
Det kan räcka med att förbättra några meningar, formulera om vissa delar eller byta några ord. Ibland behövs det dock en större reparation där vi skriver om texten från grunden.
Översätter ni också copytexter?
–Ja, vi översätter och anpassar texterna för olika marknader och länder. Läs mer>
Hur kan ett copyprojekt se ut?
–Det beror såklart på vad som ska skrivas. Men vi inleder alltid med att göra hemläxan ordentligt. Tillsammans med dig som kund går vi igenom målgrupper, produktfördelar, konkurrenter, kundinsikter och annat som kan vara viktigt för slutresultatet. Därefter startar skrivprocessen där vi testar vilken tonart och känsla copyn ska ha.
I det här skedet smakar copywritern på orden, lyssnar på formuleringar och känner efter vad som passar målgruppen och ditt varumärke. Nästa steg är att presentera ett konkret textförslag. Efter ditt godkännande arbetar vi sedan vidare och tar fram texten efter en bestämd tidsplan. När allt är klart vill vi gärna vara med och analysera resultatet av vårt copyarbete.
Vad kostar en copywriter?
– Priset baseras på hur många timmar som krävs i projektet. Du får alltid en offert innan vi startar jobbet. Behöver du en copywriter löpande kan vi öronmärka ett antal timmar per månad för dina projekt. Det här är en modell som flera av våra kunder väljer. Priset blir förmånligare än om du anlitar oss för enstaka projekt och du slipper oroa dig för att din copywriter inte skulle ha tid.
Kan ni även hjälpa oss med vår övriga kommunikation?
–Absolut! Som din samarbetspartner hjälper vi dig med hela kommunikationen med allt från kundresor och säljkampanjer, till SEO-analyser, contentplaner och designprojekt. Vi fungerar även som ditt bollplank och rådgivare, både i taktisk och strategisk kommunikation.
"Vi är en fullservicebyrå för både små och stora företag"
Det skiljer er från andra copy- och contentbyråer?
– Ja, vi är en fullservicebyrå inom kommunikation, där copywriting och content writing är en av flera spetskompetenser.
För en del kunder har vi rollen som backup inom copywriting, exempelvis för inhousebyråer. För andra kunder sköter vi hela kommunikationen. Vi tar gärna fram ett förslag till upplägg för din långsiktiga kommunikation. Hör gärna av dig.
”Copywriters är säljare med pricksäkra pennor"
”Copywriters är säljare med pricksäkra pennor"
Historien om modekampanjen som kostade skjortan –
eller när marknadschefen glömde knåda copyöversättningen
eller när marknadschefen glömde knåda copyöversättningen
Det var snart dags för lunch på konfektionsfirman. Men den annars så hungrige marknadschefen hade annat att tänka på än de nästan löjligt smöriga torskryggarna som serverades på den lokala krogen. För en tid sedan hade hen kört igång sin största kampanj. Någonsin. För första gången skulle firmans skjortor säljas utanför Sverige. Allt var noga planerat, ner till minsta skjortknapp.
Webben och annonser i sociala medier hade översatts till engelska av marknadschefens kusin som var känd i släkten för att ha koll. Både webben och annonserna hade gett finfina resultat här hemma i Sverige, så ingenting behövde ändras. Bara översättas. Man byter väl inte ut en vinnande häst?
Men ju mer tiden gick, desto fler svettdroppar syntes på marknadschefens panna. Kort sagt, kampanjen flög. Som en tegelsten. Det saknades nämligen en viktig del – anpassningen till de lokala marknaderna. Det som fungerat i Sverige gick inte hem utomlands. Resultatet blev en deppig (men långt ifrån uppgiven) marknadschef och ett minst lika deppigt lager med 351 pallar kläder som garanterat kostat skjortan.
Spikrak översättning eller knådad copyöversättning?
När du ska översätta en text till ett annat språk kan du välja en rak översättning där vi översätter texten bokstavligt.
Ord för ord. Men när det gäller copy behöver du oftast välja en copybearbetning för att texten ska fungera.
Det handlar om att anpassa och bearbeta texten, så att den får rätt tonalitet och känsla för den lokala marknadens kultur, språk och attityder. På fikonspråk kallas det här för transcreation. Vi på Ristretto kallar det rätt och slätt för copybearbetning eller knådad copyöversättning.
"Vi kallar det rätt och slätt för copybearbetning
eller knådad copyöversättning."
Våra tjänster
UX-COPY, MIKROCOPY – väl valda småord som ökar läsbarheten i exempelvis felmeddelanden, bekräftelsemejl eller call to action-knappar. Läs mer
KAMPANJCOPY – texter som får dina budskap och erbjudanden att flyga. Läs mer
STRATEGISK COPY – bygger ditt varumärke långsiktigt och stärker kundrelationerna.
SEO-TEXTER – säljande och träffsäkra texter som enkelt hittas av sökmotorerna.
AI-COPY – stilsäkert innehåll för snabba och säkra textproduktioner.
COPYTVÄTT – förbättring och utveckling av dina copytexter.
MEDICINSK COPY – noga anpassade texter, skrivna av rutinerade copywriters som förstår utmaningarna i läkemedelsbranschen.
MÄKLARCOPY – texter som hjälper dig att sälja bostäder med gott samvete och fina resultat.
CONTENT MARKETING, CONTENT WRITER – välskrivna texter med relevant och matnyttigt innehåll.
TAGLINES, SLOGANS, PAYOFFER – kommunicerar ditt varumärkes viktigaste budskap och erbjudande på ett särskiljande och relevant sätt.
BANK- OCH FÖRSÄKRINGSTEXTER– skrivna av copywriters med gedigna kunskaper om allt från pensionssparande och fonder till trygga hemförsäkringar.
PR-KAMPANJER – ökar kännedomen och stärker varumärket med pressmeddelanden, artiklar, events och andra passande PR-aktiviteter.
STRATEGIER – hjälper dig att göra rätt vägval för din marknad och dina produkter.
IDÉ & KONCEPT – bärkraftiga idéer och koncept anpassade för alla kanaler.
GRAFISK DESIGN – skapar igenkänning för ditt varumärke och dina produkter.
FORMGIVNING – för webben, nyhetsbrev, kundcase, säljmaterial, kampanjer och mycket mer.
FILMER – bygger ditt varumärke och driver försäljningen med rörliga bilder för webben, sociala medier, workshops och kundmöten.
WORKSHOPS – tillsammans med dig arbetar vi fram allt från kundresor till budskapsplattformar.
PRODUKT- OCH VARUMÄRKESNAMN – utvecklade och anpassade efter dina kunders perspektiv.
ARTIKLAR – välskrivna texter till bland annat nyhetsbrev, kundtidningar, sociala medier, årsberättelser och hemsidor.