heJ! Välkommen till CopywriterNS blogg
Här läser du om kärleksfull copywriting, insikter, reklam, AI-copy, varumärken, content writing och konsten att skriva en call to action som konverterar utan kullerbyttor.
Guide till rätt AI-verktyg
Svårt att hålla koll på alla AI-verktyg? Vi förstår. Nya lösningar presenteras varje vecka och den ena är mer fantastisk än den andra. Det enda som saknas är väl snart ett verktyg som rostar frukostbrödet? Men i väntan på det får vi nöja oss med dagens verktyg. Vilka ska man då välja? Vilka skapar resultat på riktigt? Och vilka är bara slöseri med tid och pengar?
Tricky? Nja, nu har sajten Driva Eget gjort en guide som hjälper dig att hitta rätt. Här finns verktyg som mejlsar fram bättre texter, skapar snygg design, ger koll på dina mötesanteckningar och mycket annat för oss moderna människor. Kika runt, testa och se vad som passar dig och dina kollegor.
Guide – AI-verktygen för ditt företag
Hur hållbara är orden?
Mycket snack om hållbarhet nuförtiden? Absolut. Men vad tycker egentligen vi konsumenter om hållbarhet? Vilka varumärken uppfattas som hållbara på riktigt? Vad driver konsumentens bild av hållbarhet? Och vilka ord och uttryck skapar tillit i hållbarhetskommunikationen?
Svaren hittar du i differs senaste undersökning av svenska konsumenters syn på hållbarhet och varumärken.
Koppla av
Hur ser planerna ut för vintern? Stressigt? Ta det lugnt. Du behöver inte göra allt själv. Prata med vännerna på Ristretto Stockholm. Vi mejslar fram din copy, designar hemsidan och ser till att AI-texterna verkligen flyger. Kontakta oss, så kan du sedan fokusera på annat viktigt.
Hållbar copy?
Ny kampanj av japanska EIZO. Just nu på LinkedIn. Skapad av vännerna på Ristretto Stockholm. Det är grönt.
Underbart är kort
Nu har kaffemaskinen hostat igång igen på byrån efter en efterlängtad semester. (Både för maskinen och oss på reklambyrån.) Dagarna på landet försvann snabbt som en isglass på stranden. Men det var skönt att vara tillbaka.
Kontakta oss om du behöver hjälp till hösten. Kanske dags att skaffa fler trevliga kunder? Eller göra copyn på webben mer säljande? Hör av dig, så ordnar vi det.
Får jag störa ett ögonblick med lite reklam?
Du har nog fullt upp så här efter semestern. Vill bara säga att vi har plats för nya uppdrag i höst. Hemsidor, kampanjer, annonser, strategier, kundresor eller kanske artiklar. Hör av dig. Och känn in lugnet.
4 finfina tips på en jättemisslyckad kampanj:
1. Ha inget konkret erbjudande. (Alternativt minst 10 erbjudanden.)
2. Tjocka på med en massa USP:ar. Kom ihåg: "flest USP:ar vinner".
3. Glöm värde, nytta och sånt trams, prata bara om produktens egenskaper.
4. Och (det här är viktiga grejer) använd INTE du-form.
Bonustips: Anlita aldrig en copy (de krånglar bara till det och kostar skjortan)
Copy för kloka femtioplussare
Är du 50+ och bor behagligt långt från Stureplan? Har du många år bakom ratten? Då kan du skaffa Aktsams nya bilförsäkring som just nu lanseras. Vi på Ristretto Stockholm har skrivit det mesta av den säljande copyn på Aktsams webb. Kika gärna in här och läs bland annat om hur du skyddar bilen med en helförsäkring, får snabb bärgning om bilen stannar på vägen och vad du bör göra om du krockar med ett gäng vildsvin i gryningen. Och kolla också om du kan få ett bra pris.
Koll på marknadsförarens uppförandekod?
Visste du att ICC:s marknadsföringskod varit global standard för ansvarsfull marknadskommunikation sedan 1937? Nu har marknadsföringskoden uppdaterats för att möta de nya utmaningar som dagens marknadsföring innebär. I den senaste versionen kan du bland annat ta del av riktlinjer för säker användning av AI, etiska samarbeten för influencer marketing, miljö- och klimatpåstående och mångfald. Viktigt att följa, helt enkelt. Inte bara för att undvika juridiska fallgropar, utan också för att stärka dina kundrelationer och vårda varumärket.
Läs mer och ta del av uppförandekoden här.
Behöver du också en copywriter?
Gör som Stockholms Entrémattor – anlita oss för din nästa Google Ads-kampanj. Det är lika bekvämt som lönsamt. Dessutom är det busenkelt. Börja med att slå oss en signal. Berätta om dina utmaningar, så återkopplar vi med ett pris. Känns allt bra jobbar vi därefter fram din kampanj. Sedan kan du lugnt ta en kaffe och räkna konverteringarna. Varför krångla till det? Hälsningar från vännerna på copybyrån Ristretto STHLM.
Låt copywritern göra jobbet
Texter ska skrivas, korr ska fixas, idékoncept ska presenteras, hemsidor utvecklas och Google-kampanjer sjösättas. Låter kanske klyschigt, men det är härligt att vara tillbaka på kontoret och känna vinden snålblåsa i håret. Hur känns det för dig? Och hur ser planerna ut för hösten? Stressigt? Ta det lugnt. Du behöver inte göra allt själv. Prata med oss. Vi skriver din copy, designar din hemsida, skriver annonskampanjerna och ser till att AI-texterna flyger. Kort sagt, vi hjälper dig med stort som smått. Välkommen till vännerna på Ristretto Stockholm.
Skönt att du fixat copyn till hösten
Regndropparna smattrar mot det rostiga fönsterblecket, koltrastarna hukar under hallonbuskarna och solglasögonen ligger övergivna i bokhyllan. Ursäkta den dystra sommarbilden. Vi hoppas innerligen att den inte blir sann. Men om sommaren mot all förmodan blir ett vädermässigt fiasko kan du ändå njuta av semestern. Du vet ju att hösten blir något helt annat.
För innan du säger hejdå till kontorets kaffemaskin för en efterlängtad vila, planerar du såklart in höstens marknadsaktiviteter med oss på Ristretto Stockholm. Vi hjälper dig med idékonceptet och strategin, skriver din copy, sätter tonen i kommunikationen och ser till att allt landar rätt i annonser, landningssidor, mejlutskick, hemsidor, banners och artiklar.
Du kan så där lagom bekymmerslöst ta det lugnt på landet. Smutta på något svalt och vila blicken mot den regnvåta gräsmattan som nästan glittrar i eftermiddagssolen. Ja, eller hur det nu ser ut där du tillbringar sommaren. Ses i augusti.
Psst. Har du någon kollega som ännu inte planerat höstens marknadsföring? Be hen kontakta oss, så löser vi det.
Kan man försäkra copy?
Nja, kanske inte. Men däremot kan vi försäkra dig om att den copy vi levererar ger bra resultat. (Och då menar vi själva copytexten, inte den som hamrar på tangenterna.) Låter det skrytsamt? Kanske, men faktum är att vi kan det här med copywriting på våra fem fingrar. Att skriva säljande texter som ger resultat och når målen sitter i vårt DNA. Och skam vore det väl annars, vi tar ju betalt för det. Nu har vi på Ristretto Stockholm skrivit copy till ännu en av Trygg-Hansas kampanjer. Som alltid ett trevligt samarbete.
Vill du också ha hjälp med orden?
Vad gör ni på Ristretto Stockholm om dagarna?
Väger ni bara ord på guldvåg och dricker kaffe på byrån? Nej, inte bara. Här på Ristretto Stockholm kan vi hjälpa dig med en massa fina saker.
För en del kunder sköter vi all kommunikation – tar fram idékoncept och strategier, skriver texter, gör design, planerar kampanjer och håller i produktioner. För andra fungerar vi som backup vid toppar eller har rollen som rådgivare.
Byrån drivs av Benny Karlsson, senior copywriter och projektledare. Tack vare hans erfarenheter som både byråbeställare och konsult finns en god förståelse för kundernas utmaningar och möjligheter.
– Under åren har vi samarbetat med små och stora företag i en rad olika branscher, säger Benny. Vi har byggt upp en hög kompetensnivå och kan snabbt starta nya uppdrag. Det är värdefullt för kunderna.
Säg t ex att du vill ha hjälp med artiklar för webben. Vi kan då ta hand om hela textproduktionen – från intervjuer och skarpa förslag till färdiga leveranser. För att skapa trygghet i projekten får du en öronmärkt skribent som jobbar efter en bestämd tidsplan. Behöver du översättning till andra språk ordnar vi det också. I nätverket finns duktiga översättare.
All fakturering sker enligt godkända offerter och avtal. En vanlig prismodell vid löpande samarbeten är att teckna ett avtal om ett visst antal timmar eller texter per månad.
– Det är oftast den bästa lösningen för dig som kund, säger Benny. Du kan enkelt budgetera och vet att uppdragen utförs i tid. Utan risk för trista överraskningar.
Kika gärna på tidigare uppdrag här. Hör av dig om du gillar det du ser.
Vem vet, kanske blir det början till ett trevligt samarbete?
Vill du också ha en sån här?
Atea IT-arena är årets stora kompetensboost för IT-branschen. Ett av företagen som senast deltog var bildskärmsföretaget EIZO. Vi på Ristretto Stockholm hjälpte dem med en kampanj inför eventet. Kul jobb. Här ser du ett smakprov. Går du också i kampanjtankar? Välkommen att kontakta oss, så hjälper vi dig.
Arkiv
Länkar
Etiketter
copysamarbeten matreklam finfina kampanjtips gröna texter hjälp med copyn ai-verktyg för text copyboost, copyträning, motionera kommunikationen, rätt budskap, rätt regler copy svenskt kött höstord lugnande reklam copy bygger varumärke copy till hösten benny karlsson copy några ord om kärnvärden annonskampanj förpackningstext, förpackningsdesign copywriter hemförsäkring copy till hemsidan seo-texter bankcopy finansiella texter starkare varumärken webbcopy fonder finanscontent copy som ger affärer webbcopy fonder design busfin copy artiklar innehåll copywriter skriver om bilar texthjälp copy & ai copy för hemleveranser lugnande copy copyguide texter till ny hemsida skriv rätt guldägg höstrusta kommunikationen stresstålig copy konsten att skriva kärnvärden texter med innehåll surdegscopy försäkrad text grön copy sms-texter copy bilförsäkring höstkampanj fondtexter berättande innehåll rätt innehåll, rätt smart copybyrån content text till hemsidan solig reklam skribenter ord om ai copywriter till it-arena kampanjtips glassreklam copy till eizo copy till aktsams nya hemsida reklamnyheter texter koppla-av-copy copywriterns tips planera hösten copyprojekt sanna mina ord content försäkring copywritern och korvgubben copywriter trygg-hansa ai-texter som fungerar copywriter som håller sig på mattan taktisk copy copy och tonalitet för ny hudvårdsserie kampanjcopy höstcopy bra innehåll ord som flyger copy till fönsterkatalog ai-copy seo-copy copy som säljer texter som säljer varumärken hållbar copy webbcopy copytips copywritern bloggar försäkringscopy copywriter säljande texter saknar du ord? stockholms bästa mattcopy reklam för ristretto stockholm hållbara ord matcopy bilcopy digital copy ai-texter bästa texterna idékoncept välgörande ord copybyrån i stockholm kapitalförvaltare copy & innehåll försäkringstexter innehållsmarknadsföring copytext brödtext benny karlsson, senior copywriter texter till hemsidan konsten att skriva slogans reklamregler texter till sajten julreklam copyrätt golvande ord copy som håller kampanjplanering klimatcopy skriv med ai copytjänst kyliga texter copyreklam nya webbtexter säljande kampanjer ord på guldvåg snygg copy vassa copywriters säljande design copy som bygger relationer ux-copy ai-texter som säljer mattor & copy kampanj google ads-kampanj copydags, copywriter, content writer, mattcopy seo-texter reklam i sociala medier copywriter med koll artikel om varumärken av benny karlsson lilja stressfri copy hyr en copywriter copy firar påsk bilförsäkringscopy texter till it-dagar ölreklam misslyckad kampanj copy copy till webben ord som säljer hemsida med säljande ord copywriting contentcase contentbyrån i stockholm bli copykund copy till städ- och byggföretag strategisk copy copy-sommar förbättrar dina ai-texter innehåll för stockholms entrémattor hållbar copywriter copywriter bilförsäkring reklam koll på marknadsföringen webbtexter reklam i siffror marknadsrätt copywriter till golvföretag hållbar kommunikation överlåt copyn till bästa byrån reklamfilm copy hela vägen banners som säljer rätt ai-guide för kommunikationen copywriters annonstext
0 kommentarer