Vilken ton har du mot kunderna?

Artikel om  vikten av att skapa rätt tonalitet för ett företags varumärke. Av Benny Karlsson, senior copywriter och grundare av kommunikationsbyrån Ristretto Stockholm.

Soft, personligt, lugnt, empatiskt, exklusivt eller strikt affärsmässigt? Ja, hur låter ditt varumärke? Och hur vill du att det ska låta? Vissa kallar det här tonalitet. Andra säger tonläge eller svänger sig med den något finare varianten tone of voice.
 
Tonläget ger varumärket kraft
Ditt företags tonalitet stärker både varumärket och identiteten. Tänk exempelvis på hur ni pratar med kunderna. Vilka ord använder ni? Och vilka ord använder ni absolut inte? 
 
Vilken klädstil har säljarna? Gäller dräkt och kostym? Eller mer avslappnat med jeans och t-shirt? Hur upplevs hemsidan? Är den exempelvis cool, informativ eller rent av humoristisk? Allt det här handlar om vilken ton ni har mot kunderna. 
 
Hur säger ni det?
Det handlar alltså inte bara om vad ni säger. Utan också om hur ni säger det – och hur ni bemöter kunderna. Och det gäller såklart hela kommunikationen. 
 
Samma känsla, ordval och stil måste gå som en röd tråd. Från offerter och svulstiga rapporter till sociala medier, landningssidor, artiklar och fysiska kundmöten. Allt sätter tonen efter hur varumärket och identiteten upplevs.
 
Dribbla inte med trendiga ord
Men måste vi låta precis likadant i alla kanaler? Nej, det är okej att anpassa tonen efter både målgrupp och kanal. Skriver du exempelvis ett mejl till en stamkund är  tonen kanske inte exakt som copyn i en Google Ads-kampanj eller en offert till en potentiell kund. 
 
Men grunden i tonen måste alltid vara densamma. Dribbla aldrig med modeord, fackuttryck eller copyfraser utanför er tonalitet. 
 
Tonalitetsguiden visar vägen
Kan det inte bli godtyckligt och spretigt om vi varierar tonläget? Absolut, men det är därför du ska ha en tonalitetsguide som ser till att ni inte tappar tonen. Och det är där vi på copybyrån Ristretto Stockholm (äntligen) kommer in i bilden. 
 
Vi hjälper dig att skapa en tonalitetsguide (eller tonalitetsmanual som den också kallas). Kontakta oss, så får du veta mer. Tack för att du läste artikeln. 
 
”Med rätt ord öppnar du dörrar.
Med fel ton stänger du dem
” 

Gammalt copyordspråk