Copywriter # 7
15 tips på vassa copytexter
Bra copy ökar din försäljning. Bra copy får dina kunder att älska ditt företag. Bra copy är själen i kommunikationen. Nog snackat. Här är några saker som är smarta att tänka på när du skriver. Ha det gott!
1. Gestalta. Beskriv inte hur glad en person är – visa det genom personens handlingar.
2. Gå rakt på sak. Undvik slingrande inledningar. Var direkt.
3. Skriv korta texter – komprimera, klipp bort, skriv om och fånga kärnan i
din text.
4. Stryk, stryk, stryk, stryk, stryk, stryk och stryk igen.
5. Läs högt för dig själv. Flyter det? Är texten glasklar? Finns det en röd tråd?
6. Använd enkla och korta ord.
7. Använd aktiv form. Jämför ”han öppnar dörren” med
”dörren öppnades av honom”. Känner du skillnaden?
8. Kill your darlings. Du skriver för dina läsare. Inte för dig själv och dina kompisar.
9. Skriv en ingress som gör att läsaren går vidare och läser resten av texten. Försök svara på frågorna "när, var, hur och varför" i ingressen. Eller gör ett spännande påstående.
10. Var personlig. Ord som ”jag, du, ni, vi, de” gör din text mer levande.
11. Låt det viktigaste komma först i texten.
12. Dela in din text i stycken ”En tanke – ett stycke” är en bra riktlinje.
13. Använd mellanrubriker – de ger läsaren en bild av vad texten handlar om.
14. Undvik förkortningar.
15. Boka ett möte med oss, så får du fler tips på vassare texter.
Kommentera gärna:
Senaste inläggen
Bloggarkiv
Länkar
Etikettmoln
julreklam glassreklam surdegscopy sms-texter reklamnyheter reklam i siffror nya webbtexter klimatcopy gröna texter copywriterns tips copywriter till golvföretag seo-copy reklamfilm reklam matreklam konsten att skriva slogans hemsida med säljande ord ölreklam välgörande ord texter till ny hemsida snygg copy sanna mina ord reklam i sociala medier några ord om kärnvärden konsten att skriva kärnvärden varumärken försäkringscopy matcopy copywritern bloggar copytips bilcopy digital copy brödtext copy för hemleveranser copy till fönsterkatalog copy-sommar copywriter skriver om bilar copywritern och korvgubben förpackningstext, förpackningsdesign golvande ord kampanj artikel om varumärken av benny karlsson lilja copy bygger varumärke copy och tonalitet för ny hudvårdsserie copy till städ- och byggföretag solig reklam ux-copy webbcopy innehållsmarknadsföring kyliga texter copy firar påsk copy svenskt kött copy till webben copywriter webbcopy fonder guldägg