Copywriter # 7
15 tips på vassa copytexter
Bra copy ökar din försäljning. Bra copy får dina kunder att älska ditt företag. Bra copy är själen i kommunikationen. Nog snackat. Här är några saker som är smarta att tänka på när du skriver. Ha det gott!
1. Gestalta. Beskriv inte hur glad en person är – visa det genom personens handlingar.
2. Gå rakt på sak. Undvik slingrande inledningar. Var direkt.
3. Skriv korta texter – komprimera, klipp bort, skriv om och fånga kärnan i
din text.
4. Stryk, stryk, stryk, stryk, stryk, stryk och stryk igen.
5. Läs högt för dig själv. Flyter det? Är texten glasklar? Finns det en röd tråd?
6. Använd enkla och korta ord.
7. Använd aktiv form. Jämför ”han öppnar dörren” med
”dörren öppnades av honom”. Känner du skillnaden?
8. Kill your darlings. Du skriver för dina läsare. Inte för dig själv och dina kompisar.
9. Skriv en ingress som gör att läsaren går vidare och läser resten av texten. Försök svara på frågorna "när, var, hur och varför" i ingressen. Eller gör ett spännande påstående.
10. Var personlig. Ord som ”jag, du, ni, vi, de” gör din text mer levande.
11. Låt det viktigaste komma först i texten.
12. Dela in din text i stycken ”En tanke – ett stycke” är en bra riktlinje.
13. Använd mellanrubriker – de ger läsaren en bild av vad texten handlar om.
14. Undvik förkortningar.
15. Boka ett möte med oss, så får du fler tips på vassare texter.
Kommentera gärna:
Senaste inläggen
Bloggarkiv
Länkar
Etikettmoln
webbcopy fonder finanscontent copy till städ- och byggföretag bli copykund webbcopy fonder design copywriter skriver om bilar ord som säljer copy för hemleveranser texthjälp texter till ny hemsida lugnande copy texter som säljer guldägg seo-texter reklam i sociala medier copydags, copywriter, content writer, mattcopy mattor & copy google ads-kampanj sms-texter copy bilförsäkring ux-copy copy som bygger relationer content vassa copywriters nya webbtexter text till hemsidan kyliga texter säljande texter copywriter till it-arena glassreklam kampanjplanering golvande ord texter copywriterns tips planera hösten sanna mina ord benny karlsson, senior copywriter brödtext copywriter trygg-hansa innehållsmarknadsföring försäkringstexter copy och tonalitet för ny hudvårdsserie kampanjcopy välgörande ord ord som flyger copysamarbeten matreklam copywriters banners som säljer reklamfilm överlåt copyn till bästa byrån copywriter till golvföretag höstord copy bygger varumärke reklam innehåll för stockholms entrémattor annonskampanj seo-texter bankcopy finansiella texter förbättrar dina ai-texter copy som säljer copytips stockholms bästa mattcopy webbcopy seo-copy försäkringscopy saknar du ord? copywritern bloggar bilcopy digital copy copywriter varumärken matcopy copy-sommar copywriter hemförsäkring förpackningstext, förpackningsdesign copywriter bilförsäkring några ord om kärnvärden copy till hösten reklam i siffror webbtexter copy svenskt kött copyboost, copyträning, motionera kommunikationen, hjälp med copyn ai-copy gröna texter annonstext copy till fönsterkatalog idékoncept copybyrån i stockholm bra innehåll taktisk copy kapitalförvaltare copytext copywriter som håller sig på mattan copywritern och korvgubben content försäkring konsten att skriva slogans texter till hemsidan julreklam texter till sajten reklamnyheter copy till eizo copytjänst klimatcopy skribenter solig reklam ord på guldvåg snygg copy reklam för ristretto stockholm berättande innehåll rätt innehåll, rätt smart ai-texter som säljer fondtexter kampanj försäkrad text surdegscopy texter med innehåll konsten att skriva kärnvärden höstrusta kommunikationen artikel om varumärken av benny karlsson lilja hyr en copywriter copy firar påsk texter till it-dagar ölreklam copy copy till webben artiklar copywriting hemsida med säljande ord copy som ger affärer contentcase strategisk copy