Copywriter # 7
15 tips på vassa copytexter
Bra copy ökar din försäljning. Bra copy får dina kunder att älska ditt företag. Bra copy är själen i kommunikationen. Nog snackat. Här är några saker som är smarta att tänka på när du skriver. Ha det gott!
1. Gestalta. Beskriv inte hur glad en person är – visa det genom personens handlingar.
2. Gå rakt på sak. Undvik slingrande inledningar. Var direkt.
3. Skriv korta texter – komprimera, klipp bort, skriv om och fånga kärnan i
din text.
4. Stryk, stryk, stryk, stryk, stryk, stryk och stryk igen.
5. Läs högt för dig själv. Flyter det? Är texten glasklar? Finns det en röd tråd?
6. Använd enkla och korta ord.
7. Använd aktiv form. Jämför ”han öppnar dörren” med
”dörren öppnades av honom”. Känner du skillnaden?
8. Kill your darlings. Du skriver för dina läsare. Inte för dig själv och dina kompisar.
9. Skriv en ingress som gör att läsaren går vidare och läser resten av texten. Försök svara på frågorna "när, var, hur och varför" i ingressen. Eller gör ett spännande påstående.
10. Var personlig. Ord som ”jag, du, ni, vi, de” gör din text mer levande.
11. Låt det viktigaste komma först i texten.
12. Dela in din text i stycken ”En tanke – ett stycke” är en bra riktlinje.
13. Använd mellanrubriker – de ger läsaren en bild av vad texten handlar om.
14. Undvik förkortningar.
15. Boka ett möte med oss, så får du fler tips på vassare texter.
Kommentera gärna:
Senaste inläggen
Bloggarkiv
Länkar
Etikettmoln
surdegscopy kampanj rätt innehåll, rätt smart snygg copy solig reklam klimatcopy golvande ord copywriterns tips sanna mina ord brödtext innehållsmarknadsföring bra innehåll copywriter webbcopy gröna texter reklamfilm copy svenskt kött reklam i siffror reklam copy-sommar contentcase hemsida med säljande ord copy till webben ölreklam copy firar påsk guldägg reklam i sociala medier varumärken digital copy matcopy copywritern bloggar bilcopy försäkringscopy copytips konsten att skriva kärnvärden artikel om varumärken av benny karlsson lilja texter till ny hemsida copy för hemleveranser copywriter skriver om bilar webbcopy fonder copy till städ- och byggföretag förpackningstext, förpackningsdesign några ord om kärnvärden copy bygger varumärke copywriter till golvföretag seo-copy matreklam copy till fönsterkatalog välgörande ord copy och tonalitet för ny hudvårdsserie copywritern och korvgubben konsten att skriva slogans julreklam reklamnyheter glassreklam kyliga texter nya webbtexter content ux-copy sms-texter