heJ! Välkommen till CopywriterNS blogg

Här läser du om kärleksfull copywriting, insikter, reklam, AI-copy, varumärken, content writing och konsten att skriva en call to action som konverterar utan kullerbyttor.

Blogginlägg av copywritern Benny Karlsson med bild på en julig gris

"Inget fluff, bara jul"

När det är dags för året att dra sina sista suckar kan man väl unna sig att skryta om allt som hänt? Berätta om framgångsrika uppdrag. Nya kunder. Gamla kunder. Storslagna resultat. Och annat fint. Men vi nöjer oss med att önska en riktigt härlig jul. Ses 2026.
 

Läs hela inlägget »
Copywritern Benny Karlsson tipsar om hur du gör en lyckad säljkampanj

5 tips på en lyckad säljkampanj:
1. Ha alltid ett tydligt erbjudande
2. Berätta om nyttan – inte produktens egenskaper
3. Använd högst tre USP:ar
4. Skriv i du-form (”du-får-copy” engagerar, ”vi-har-copy” minskar intresset)
5. Ha en tydlig call to action – det ska vara enkelt att köpa

Bonustips
Låt en copywriter granska kampanjen innan den går live. De vet hur du undviker fallgroparna och kan lyfta en halvbra kampanj till framgång. 

Läs hela inlägget »
Ristretto Stockholm presenterar en ny tagline för byrån: "Copy var ordet"

Tagline-nyhet
Bra eller pajas? Nu har vi skrivit en ny tagline för byrån. Flyger den? Vi funderar några varv över fredagsfikat. Riktig copy har aldrig bråttom. Oj, det lät nästan som en till.

Läs hela inlägget »

Tack för maten 
Ja, så hette matavfallskampanjen som vi gjorde för Uppsala Vatten för en del år sedan. Målet var att hjälpa Uppsalaborna att samla in mer matavfall. Ett kul och viktigt uppdrag för mig som copywriter. Här ovan ser du ett litet smakprov på kampanjen.

Nyfiken på mer om hållbar kommunikation?
Hör av dig, vetja. 

Hälsningar Benny
Din trogna vän i copydjungeln

Läs hela inlägget »
Tips på AI-verktyg för text, bilder, formgivning, film  mm

Guide till rätt AI-verktyg 
Svårt att hålla koll på alla AI-verktyg? Vi förstår. Nya lösningar presenteras varje vecka och den ena är mer fantastisk än den andra. Det enda som saknas är väl snart ett verktyg som rostar frukostbrödet? Men i väntan på det får vi nöja oss med dagens verktyg. Vilka ska man då välja? Vilka skapar resultat på riktigt? Och vilka är bara slöseri med tid och pengar? 

Tricky? Nja, nu har sajten Driva Eget gjort en guide som hjälper dig att hitta rätt. Här finns verktyg som mejlsar fram bättre texter, skapar snygg design, ger koll på dina mötesanteckningar och mycket annat för oss moderna människor. Kika runt, testa och se vad som passar dig och dina kollegor. 

Guide – AI-verktygen för ditt företag
 

Läs hela inlägget »
Hållbar kommunikation och hållbar copywriting. Viktigt att ha koll på vad konsumenter tycker om hållbar kommunikation och hållbara varumärken

Hur hållbara är orden?
Mycket snack om hållbarhet nuförtiden? Absolut. Men vad tycker egentligen vi konsumenter om hållbarhet? Vilka varumärken uppfattas som hållbara på riktigt? Vad driver konsumentens bild av hållbarhet? Och vilka ord och uttryck skapar tillit i hållbarhetskommunikationen?

Svaren hittar du i differs senaste undersökning av svenska konsumenters syn på hållbarhet och varumärken. 

Läs hela inlägget »
Copybyrån Ristretto Stockholm hjälper dig med texter, strategier och design.

Koppla av
Hur ser planerna ut för vintern? Stressigt? Ta det lugnt. Du behöver inte göra allt själv. Prata med vännerna på Ristretto Stockholm. Vi mejslar fram din copy, designar hemsidan och ser till att AI-texterna verkligen flyger. Kontakta oss, så kan du sedan fokusera på annat viktigt.

Läs hela inlägget »

Hållbar copy?  
Ny kampanj av japanska EIZO. Just nu på LinkedIn. Skapad av vännerna på Ristretto Stockholm. Det är grönt.
                                                                                                                

Läs hela inlägget »
Reklam för Ristretto Stockholm , copybyrån

Underbart är kort
Nu har kaffemaskinen hostat igång igen på byrån efter en efterlängtad semester. (Både för maskinen och oss på reklambyrån.) Dagarna på landet försvann snabbt som en isglass på stranden. Men det var skönt att vara tillbaka. 
Kontakta oss om du behöver hjälp till hösten. Kanske dags att skaffa fler trevliga kunder?  Eller göra copyn på webben mer säljande? Hör av dig, så ordnar vi det. 

Läs hela inlägget »
Reklam för copy- och contentbyrån Ristretto Stockholm

Får jag störa ett ögonblick med lite reklam?

Du har nog fullt upp så här efter semestern. Vill bara säga att vi har plats för nya uppdrag i höst. Hemsidor, kampanjer, annonser, strategier, kundresor eller kanske artiklar. Hör av dig. Och känn in lugnet.

Läs hela inlägget »

4 finfina tips på en jättemisslyckad kampanj:

1. Ha inget konkret erbjudande. (Alternativt minst 10 erbjudanden.)
2. Tjocka på med en massa USP:ar. Kom ihåg: "flest USP:ar vinner".
3. Glöm värde, nytta och sånt trams, prata bara om produktens egenskaper.
4. Och (det här är viktiga grejer) använd INTE du-form.

Bonustips: Anlita aldrig en copy (de krånglar bara till det och kostar skjortan)

Läs hela inlägget »
Copywriter till Aktsam försäkringar

Copy för kloka femtioplussare
Är du 50+ och bor behagligt långt från Stureplan? Har du många år bakom ratten? Då kan du skaffa Aktsams nya bilförsäkring som just nu lanseras. Vi på Ristretto Stockholm har skrivit det mesta av den säljande copyn på Aktsams webb. Kika gärna in här och läs bland annat om hur du skyddar bilen med en helförsäkring, får snabb bärgning om bilen stannar på vägen och vad du bör göra om du krockar med ett gäng vildsvin i gryningen. Och kolla också om du kan få ett bra pris. 

Läs hela inlägget »
Viktigt att copywriters, marknadsförare och andra som jobbar med reklam har koll på ICC:s marknadsföringskod.

Koll på marknadsförarens uppförandekod?
Visste du att ICC:s marknadsföringskod varit global standard för ansvarsfull marknadskommunikation sedan 1937? Nu har marknadsföringskoden uppdaterats för att möta de nya utmaningar som dagens marknadsföring innebär. I den senaste versionen kan du bland annat ta del av riktlinjer för säker användning av AI, etiska samarbeten för influencer marketing, miljö- och klimatpåstående och mångfald. Viktigt att följa, helt enkelt. Inte bara för att undvika juridiska fallgropar, utan också för att stärka dina kundrelationer och vårda varumärket. 
Läs mer och ta del av uppförandekoden här.

Läs hela inlägget »

Behöver du också en copywriter?
Gör som Stockholms Entrémattor – anlita oss för din nästa Google Ads-kampanj. Det är lika bekvämt som lönsamt. Dessutom är det busenkelt. Börja med att slå oss en signal. Berätta om dina utmaningar, så återkopplar vi med ett pris. Känns allt bra jobbar vi därefter fram din kampanj. Sedan kan du lugnt ta en kaffe och räkna konverteringarna. Varför krångla till det? Hälsningar från vännerna på copybyrån Ristretto STHLM.

Läs hela inlägget »

Låt copywritern göra jobbet
Texter ska skrivas, korr ska fixas, idékoncept ska presenteras, hemsidor utvecklas och Google-kampanjer sjösättas. Låter kanske klyschigt, men det är härligt att vara tillbaka på kontoret och känna vinden snålblåsa i håret. Hur känns det för dig? Och hur ser planerna ut för hösten? Stressigt? Ta det lugnt. Du behöver inte göra allt själv. Prata med oss. Vi skriver din copy, designar din hemsida, skriver annonskampanjerna och ser till att AI-texterna flyger. Kort sagt, vi hjälper dig med stort som smått. Välkommen till vännerna på Ristretto Stockholm. 

Läs hela inlägget »

Arkiv

Länkar

Etiketter

Senaste inläggen