Copywriter # 6
Har du hört historien om korvgubben? Jag har berättat den många gånger på mina utbildningar. Läs och begrunda.
Det var en gång en man som sålde korv. Varmkorv. Precis intill vägen hade han ett litet, men trevligt korvstånd. Där sålde han korvar i alla modeller och smaker: grillade, kokta, bamsingar, kabanosser, bratwurstar och en och annan stockholmare. Mannen älskade sitt jobb. Och kunderna älskade honom.
För att få extra fart på korvaffärerna spikade han upp några reklamskyltar och satte in en säljande annons i ortstidningen. Köerna växte sig allt längre. Korvgubbens korv var godast i stan. (Det intygades dessutom i annonsen.) I takt med att försäljningen ökade beställde gubben fler korvar från korvfabriken och mer korvbröd från bagaren. (Gubben och bagaren var för övrigt kompisar, men det är en annan historia.) Han byggde även ut korvståndet, så att kunderna kunde käka sina korvar utan att frysa.
En dag kom korvgubbens son hem. Sonen läste ekonomi på universitetet och hade koll. Gubben sken av lycka när han berättade om sina affärer. Men sonen tittade bara på sin pappa och utbrast häpet: ”Har du inte hört att vi är på väg in i en kraftig lågkonjunktur? Nu gäller det att vara försiktig. Snart blir det k-r-i-s!”
Min son studerar på universitet, tänkte korvgubben. Han vet vad han pratar om. Så dagen efter drog han ner på beställningarna till korvfabriken och bagaren. Han tog även ner skyltarna och avbeställde nästa annons. Och sonen hade haft rätt. Köerna försvann snabbt. Nu var det lågkonjunktur. Jätte-låg-konjunktur. Vilken tur att grabben varnade mig, tänkte korvgubben. Annars kunde det gått riktigt illa.
Kommentera gärna:
Senaste inläggen
Bloggarkiv
Etikettmoln
texter med innehåll copydags, copywriter, content writer, kampanj mattor & copy ux-copy copy som bygger relationer reklam för ristretto stockholm content solig reklam skribenter copywriter till it-arena klimatcopy kampanjplanering golvande ord texter copywriterns tips konsten att skriva slogans texter till hemsidan copywritern och korvgubben stockholms bästa mattcopy innehållsmarknadsföring försäkringstexter kapitalförvaltare välgörande ord idékoncept copywriter matreklam copywriters banners som säljer seo-copy överlåt copyn till bästa byrån copywriter till golvföretag höstord copy bygger varumärke reklam copywriter bilförsäkring innehåll för stockholms entrémattor copy-sommar copy som säljer webbcopy fonder finanscontent webbcopy fonder design artiklar copywriter skriver om bilar ölreklam texter till it-dagar copy firar påsk texter som säljer guldägg höstrusta kommunikationen konsten att skriva kärnvärden copytips digital copy bilcopy försäkringscopy copywritern bloggar matcopy saknar du ord? varumärken seo-texter reklam i sociala medier artikel om varumärken av benny karlsson lilja hyr en copywriter texter till ny hemsida lugnande copy copy för hemleveranser copy copy till webben hemsida med säljande ord contentcase bli copykund copy till städ- och byggföretag seo-texter bankcopy finansiella texter copywriter hemförsäkring förpackningstext, förpackningsdesign några ord om kärnvärden copy till hösten reklam i siffror webbtexter copy svenskt kött copyboost, copyträning, motionera kommunikationen, reklamfilm gröna texter webbcopy copysamarbeten copy till fönsterkatalog bra innehåll kampanjcopy copy och tonalitet för ny hudvårdsserie copywriter som håller sig på mattan copywriter trygg-hansa brödtext content försäkring sanna mina ord planera hösten julreklam texter till sajten reklamnyheter copy till eizo glassreklam kyliga texter nya webbtexter ord på guldvåg snygg copy rätt innehåll, rätt smart fondtexter copy bilförsäkring sms-texter försäkrad text surdegscopy