Guida dina kunder rätt med UX-copy
Du har säkert hört talas om UX-copy eller mikrocopy som det också kallas. Det handlar om de där småtexterna som gör det lättare att förstå exempelvis felmeddelanden, formulär, bekräftelsemejl och köpknappar.
Ge din text lite UX-kärlek
Tänk dig att du besöker en hemsida för att reklamera en skjorta. Du vill såklart att informationen ska vara glasklar, så att du enkelt kan göra din reklamation. När allt är klart vill du också beställa en ny skjorta när du ändå är inne på hemsidan. Men skulle det däremot vara svårt att göra reklamationen, så minskar chansen till att du ens vill fortsätta att vara kund.
Gör det o-krångligt
Med UX-copy kan du göra det krångliga enkelt. Egentligen är det rätt självklart. Vem vill inte det ska vara lätt att vara kund? UX är en förkortning av engelskans User Experience och handlar om att guida kunden till en bättre upplevelse.
Ge kunderna en hjälpande hand
Korta och tydliga texter gör det lättare för dina kunder att navigera sig fram till exempelvis ett byte av en vara eller en betalning. Du fokuserar helt enkelt på kundens behov och ger hen en hjälpande hand genom hela processen. Tryggt, bekvämt och kärleksfullt.
UX-copy finns överallt
Är UX-copy något som bara gäller för digitala texter som t ex webben eller appar? Nej, det är lika viktigt att skriva UX-texter för tryckta medier som exempelvis en guidande roll up på mässan, en skylt på vårdcentralen eller en hyllvippa i din matbutik.
Bra saker att tänka på när du skriver UX-copy:
- Anpassa texten efter kundens behov och kunskap om din produkt
- Använd enkla och korta ord
- Var personlig
- Skriv kort – komprimera, klipp bort, skriv om och fånga kärnan i din text
- Strunta i förkortningar
- Skriv i du-form
- Skriv guidande och tydligt. Ta kunden i handen och vägled genom hela processen
- Läs högt för dig själv. Flyter det? Är texten glasklar?
- A/B-testa texten, vilken fungerar bäst? Kan du skruva i texten, så att den flyger bättre? Testa, utveckla och förfina din mikrocopy. Lycka till.