Vad innehåller egentligen content marketing?

Vad är innehållsmarknadsföring eller content marketing som det också kallas?  Varför är det lönsamt att jobba med? Och hur gör du för att undvika de vanliga fallgroparna? 

Att sälja utan att sälja
Innehållsmarknadsföring handlar om att sälja. Utan säljsnack. Mer konkret handlar det om att skapa relevant och värdefullt innehåll för dina kunder. Här finns lika många möjligheter som ett snöre är långt (nåja).

Få dina kunder att växa
Exempelvis kan du kommunicera med dina kunder via din blogg, webb, nyhetsbrev eller Instagram. Men håll tungan rätt i munnen och glöm säljandet, berätta istället hur du kan hjälpa dina kunder. Utbilda dem, sprid inspiration, få dem att växa, bli en kompis. 

Lägg mycket krut på planen
Många satsningar på content marketing misslyckas på grund av bristande planering. Det räcker inte med ett stort engagemang. Du behöver också en väl genomtänkt plan. 

8 TIPS TILL EN BRA CONTENTPLAN:

1. Mål och syfte – vart är du på väg? Vill du öka försäljningen på sikt, få varumärket att flyga eller stärka kundrelationerna? Bestäm noga vad din content marketing ska leda till.  

2. Målgrupp – vem pratar du med? Vilka vill du nå? Vad vet de om ditt företag idag? Vilka behov, frågor, funderingar och problem har målgruppen?    

3. Konkurrenter – du håller väl koll? Det lönar sig att hålla ett vakande öga på konkurrenterna. Låt dig inspireras av det som är bra och dra lärdomar av eventuella floppar.

4. Budskap – vad ska du säga? Här handlar det alltså inte om att sälja och snacka smarta produktfördelar. Utgå istället från mottagarna, vad vill de veta och hur ska du säga det? 

5. Tonalitet – låter du rätt? Seriös, passionerad eller kanske trendig? Det är viktigt att din kommunikation har en röd tråd och upplevs på samma sätt oavsett om du mejlar, bloggar, skriver ett fysiskt brev (jodå, det funkar) eller gör en film. 

6. Ämnen – vad vill din kund veta? Content marketing handlar om att dela sådant som är relevant, intressant och engagerande för kunden. Lär ut något nytt och nyttigt. Bli kundens expert. Säljer du exempelvis gräsklippare kan du bli specialist på trädgårdsskötsel, driver du en tapetbutik kan du bli guru på heminredning. 

7. Kanaler – var finns målgruppen? Film, sociala medier, nyhetsbrev, webben? Du behöver inte finnas överallt. Däremot kan det vara smart att välja både analoga och digitala kanaler för att få optimal effekt. Du kan t ex komplettera bloggen med ett tryckt nyhetsbrev. 

8. Uppföljning – når du målet? Följ noga upp dina satsningar. Analysera, var nyfiken, dra lärdomar, utveckla, tänk nytt, bli bäst.


Nyfiken på mer innehåll?
Du är varmt välkommen att kontakta oss om bra och lönsamma contentsatsningar. Vi lovar att inte sälja, men vi gör allt för att bli din vän.