Copywriter # 50

Svensk copy och content till finsk bank. När neobanken Saldo skulle etableras i Sverige mejslade vi på Ristretto Stockholm fram SEO-texter för både webben och ett antal landningssidor. Tidsplanen var härligt tight och alla sökord vägda på guldvåg. Som vanligt körde vi igång arbetet med ett uppstartsmöte där vi vände på stenar och kikade nyfiket ner i analyser.

Vi läste in oss på kunderna, kände in den nya tonalitetsplattformen, tog pulsen på marknaden och lärde känna konkurrenterna. Skruvade och vred på fördelar, klurade på vilka hinder som kunde finnas och ägnade timmar åt att borra i kundnyttor. (Här gick det åt en hel del kaffe, vilket i och för sig kanske inte hör hit). När hemläxan var klar blev det dags för copywritern att skriva den första texten.

I det här skedet gör vi alltid ett förslag där kunden först får känna in tonen i texten. Känns den rätt? Är det så här vi ska uppfattas? Harmonierar texten med varumärket och värdeerbjudandet? Den här fasen i copyarbetet sätter kvalitetsnivån framåt. När förslaget var godkänt kunde vår copywriter jobba vidare och leverera texterna efter hand. Många säljande ord blev det. Vill du veta mer om vårt sätt att jobba? Välkommen att kontakta oss.

Kommentera gärna:

Senaste inläggen

Senaste kommentarer

Bloggarkiv

Länkar

Etikettmoln