Copywriter # 19

Många satsningar på content marketing misslyckas på grund av bristande planering. Det räcker inte med ett stort engagemang. Du behöver också en väl genomtänkt plan. Här är några saker som din plan bör innehålla. Mycket är självklarheter, men ändå värda att tänka på. Kom också ihåg att utse en contentansvarig. 


1. Mål och syfte – vart är du på väg? Vill du öka försäljningen på sikt, få varumärket att flyga eller stärka kundrelationerna? Bestäm noga vad din content marketing ska leda till.  

2. Målgrupp – vem pratar du med? Vilka vill du nå? Vad vet de om ditt företag idag? Vilka behov, frågor, funderingar och problem har målgruppen?    

3. Konkurrenter – du håller väl koll? Det lönar sig att hålla ett vakande öga på konkurrenterna. Låt dig inspireras av det som är bra och dra lärdomar av eventuella floppar.

4. Budskap – vad ska du säga? Här handlar det inte om att sälja och snacka smarta produktfördelar. Utgå istället från mottagarna, vad vill de veta och hur ska du säga det? 

5. Tonalitet – låter du rätt? Seriös, passionerad eller kanske trendig? Det är viktigt att din kommunikation har en röd tråd och upplevs på samma sätt oavsett om du mejlar, bloggar, skriver ett fysiskt brev (jodå, det funkar) eller gör en film. 

6. Ämnen – vad vill din kund veta? Content marketing handlar om att dela ett innehåll som är relevant, intressant och engagerande. Försök inte att sälja, agera istället expert. Lär ut något nytt och nyttigt. Säljer du exempelvis gräsklippare kan du bli specialist på trädgårdsskötsel, driver du en tapetbutik kan du bli guru på heminredning. 

7. Kanaler – var finns målgruppen? Film, sociala medier, nyhetsbrev, webben? Du behöver inte finnas överallt. Däremot kan det vara smart att välja både analoga och digitala kanaler för att få riktigt bra effekt. Du kan t ex komplettera bloggen med ett nyhetsbrev i pappersformat.

8. Uppföljning – når du målet? Följ noga upp dina satsningar. Analysera, var nyfiken, dra lärdomar, bli bäst.

Lycka till med ditt content marketing-arbete!

 

Etiketter: content

Kommentera gärna:

Senaste inläggen

Senaste kommentarer

Bloggarkiv

Länkar

Etikettmoln