Copywriter # 7
15 tips på vassa copytexter
Bra copy ökar din försäljning. Bra copy får dina kunder att älska ditt företag. Bra copy är själen i kommunikationen. Nog snackat. Här är några saker som är smarta att tänka på när du skriver. Ha det gott!
1. Gestalta. Beskriv inte hur glad en person är – visa det genom personens handlingar.
2. Gå rakt på sak. Undvik slingrande inledningar. Var direkt.
3. Skriv korta texter – komprimera, klipp bort, skriv om och fånga kärnan i
din text.
4. Stryk, stryk, stryk, stryk, stryk, stryk och stryk igen.
5. Läs högt för dig själv. Flyter det? Är texten glasklar? Finns det en röd tråd?
6. Använd enkla och korta ord.
7. Använd aktiv form. Jämför ”han öppnar dörren” med
”dörren öppnades av honom”. Känner du skillnaden?
8. Kill your darlings. Du skriver för dina läsare. Inte för dig själv och dina kompisar.
9. Skriv en ingress som gör att läsaren går vidare och läser resten av texten. Försök svara på frågorna "när, var, hur och varför" i ingressen. Eller gör ett spännande påstående.
10. Var personlig. Ord som ”jag, du, ni, vi, de” gör din text mer levande.
11. Låt det viktigaste komma först i texten.
12. Dela in din text i stycken ”En tanke – ett stycke” är en bra riktlinje.
13. Använd mellanrubriker – de ger läsaren en bild av vad texten handlar om.
14. Undvik förkortningar.
15. Boka ett möte med oss, så får du fler tips på vassare texter.
Kommentera gärna:
Senaste inläggen
Bloggarkiv
Länkar
Etikettmoln
reklam kampanj förpackningstext, förpackningsdesign copy-sommar copy till fönsterkatalog solig reklam sanna mina ord några ord om kärnvärden julreklam copy till webben copy svenskt kött copy bygger varumärke artikel om varumärken av benny karlsson lilja reklam i siffror konsten att skriva kärnvärden copywriterns tips välgörande ord surdegscopy sms-texter varumärken försäkringscopy copywritern bloggar copytips digital copy reklamfilm brödtext copy och tonalitet för ny hudvårdsserie copy till städ- och byggföretag innehållsmarknadsföring matreklam reklamnyheter snygg copy ux-copy webbcopy fonder glassreklam konsten att skriva slogans reklam i sociala medier bilcopy copy firar påsk ölreklam copywritern och korvgubben guldägg matcopy